Pravidlá petangu
Klub priateľov petangu Svätopluk – KPPS > Pravidlá petangu
Oficiálne pravidlá petangu prijaté S.F.P. v roku 2017
PRAVIDLÁ PETANQUE (zjednodušené)
- Pétanque môžu proti sebe hrať:
- dve družstvá po 3 hráčoch (tzv. triplettes) – kde každý má 2 gule
- dve družstvá po 2 hráčoch (doublettes) – každý 3 gule
- jeden hráč proti jednému (tete a tete) – každý 3 gule
- Guľa musí byť kovová, oficiálne rozmery :
- priemer gule je v intervale 7,05 cm (min.) až 8,00 cm (max.)
- hmotnosť gule v rozmedzí od 0,650 (min.) do 0,800 kg (max.)
- Cieľ (čiže „but“,“cochonette“,“košonek“) môže byť výhradne z dreva. Priemer musí byť medzi 25 až 35 mm. Farebný náter je povolený.
- Pétanque sa praktikuje na všetkých terénoch. Po schválení povrchu organizačným výborom a rozhodcami sú hráči povinní sa stretnúť na určenom povrchu. Pre národné šampionáty a medzinárodné súťaže platí minimálny rozmer ihriska 4 x 15 m. Pri ostatných súťažiach môžu byť po vzájomnom dohovore tieto parametre zmenené. Pri rekreačnej hre sa ihriská nevyznačujú.
- Zápas sa hrá do dosiahnutia 13-tich bodov jednou stranou. V skupinách je možné hrať skrátenú hru do 11-tich bodov. Za bod sa považuje každá guľa, ktorá je po ukončení hry bližšie košonku, než prvá najbližšia guľa súpera.
- Košonek sa vyhadzuje z miesta hodu vyznačeného krúžkom na povrchu. Rozmer kruhu
musí byť taký, aby sa do neho skryli obe chodidlá (0.35 – 0.50 m priemer) a musí byť vzdialený min 1 m od všetkých prekážok či hraníc ihriska. Kruh hodu sa vyznačuje okolo predchádzajúcej polohy košonku v minulej hre. - Nohy musia byť pri hode vnútri kruhu, nesmejú sa ho dotýkať ani jej presahovať, ani nesmejú opustiť povrch terénu až do doby pokiaľ je hodená guľa či košonek v pohybe. Žiadna iná časť tela sa nesmie dotýkať zeme vo vnútri kruhu.
- Aby bolo vhodenie košonku platné (sú na to 3 pokusy), musia byt splnené nasledujúce podmienky:
- vzdialenosť košonku z miesta hodu musí byť medzi 6 a 10 metrami.
- miesto hodu musí byť najmenej 1 m od všetkých prekážok, i od hraníc ihrísk.
- košonek po dopade nesmie byť bližšie než 1 m od všetkých prekážok a od hraníc vymedzujúcich ihrisko.
- košonek musí byť z miesta hodu viditeľný.
- Pokiaľ je hodený košonek zastavený rozhodcom, divákom, hráčom, zvieraťom, či akýmkoľvek mobilným predmetom je neplatný a hod sa musí opakovať, bez toho aby sa samozrejme počítal do 3 pokusov.
- Po odhodení košonku je zakázané odstraňovanie či premiestňovanie akýchkoľvek prekážok na hracej ploche. Samozrejme v každom prípade hráč môže upraviť jamku, ktorá vznikla pri hodení niektorej z predchádzajúcich gulí. Košonek je vrátený na pôvodné miesto pokiaľ je predtým posunutý neúmyselné rozhodcom, hráčom, zvieraťom, divákom, gulí mimo hru či pochádzajúcich z inej hry či inými mobilnými predmetmi.
- Prvú guľu hádže družstvo, ktoré hádzalo aj košonek. Je to to družstvo, ktoré v predchádzajúcej hre zvíťazilo. Pre hod guľou platia rovnaké pravidlá ako pre košonek.
- Žiadna už vhodená guľa sa nesmie hádzať znovu, pokiaľ nieje jej pohyb zmenený guľou zo susedného ihriska, divákom atď.
- Guľa i košonek, ktorý opustí v priebehu hry ihrisko je platný v jeho novom postavení, okrem situácie citovaných v bode 9 a 16. Pokiaľ je ihrisko ohraničené pevnými bariérami, musí sa vyznačiť i tzv. „územie straty“, a to min. 30 cm od pevnej bariéry smerom dovnútra ihriska (iba u oficiálnych ihrísk).
- Guľa je anulovaná, keď sa ocitne v „území straty“ aj keď sa odrazí a vráti späť do ihriska. Ostatné gule, ktoré pri ceste spať eventuálne posunie, sa vrátia na svoje pôvodné miesto.
- Guľa náhodne zastavená divákom či rozhodcom je platná tam, kde sa zastaví. Ak ju zastaví člen družstva, ktorému patrí je anulovaná. Ak ju zastaví súper sú možnosti, z ktorých si môže družstvo, ktoré guľou hodilo vybrať:
- Guľa zostane tam, kde sa zastavila
- Guľa sa posune v smere jeho pôvodného pohybu, v rámci ihriska.
- Hráč, ktorý guľu zastaví úmyselne je diskvalifikovaný, i celé družstvo z tejto časti hry.
- Guľa, ktorá je po zastavení náhodou premiestená je navrátená späť.
Pre zamedzenie dohadov je lepšie gule po dopade označiť (ich polohu napr. ryhou do piesku), inak konečné rozhodnutie je na rozhodcovi.
- Pokiaľ hráč zahrá cudziu guľu, je tato platná, ale musí byť nahradená guľou vlastnou. Pri recidíve je priebeh tejto hry anulovaný.
- Je povolené z dôvodu merania dočasne odstrániť gule, ale len po ich predchádzajúcom označení.
- Premeriavať môže len družstvo ktoré je v hre na rade. Rozhodca môže kedykoľvek.
- Po ukončení hodov (hry) sú všetky gule ktoré sú odstránené pred sčítaním neplatné, pokiaľ neboli označené.
- Pokiaľ dve gule, každá patriaca inému družstvu sú rovnako ďaleko od košonku nastávajú tri možnosti:
- Pokiaľ žiadne družstvo už nemá gule, hra sa anuluje.
- Pokiaľ má guľu len jedno družstvo pokračuje v hre.
- Pokiaľ majú gule obidve družstva, hádžu striedavo každý jednu až do rozhodnutia.
- Pokiaľ sa ani tak nerozhodne, hra sa anuluje.
- Družstvo je povinné započať hru do 5-tich minút od vyhlásenia začiatku zápasu. Pokiaľ nieje kompletné, je povinné začať aj bez chýbajúcich členov, bez toho, aby malo k dispozícii jeho gule. Pokiaľ sa hráč dostaví neskôr môže zasiahnuť až do ďalšej hry.
- Hráči aj diváci sa vyzývajú k chovaniu, ktoré je v medziach pravidiel fair – play. Pri incidentoch hráčov im hrozia nemalé postihy …